CV

Åsa (Kristina) Andersson bor i Stockholm och periodvis nära Kalmar. Kontakt: puderfilosofi (at) gmail.com
Instagram: puderfilosofi
Innehar F-skattsedel

Bildkonstnärlig utbildning

2022 Bild och berättande, HDK-Valand VT 22 (30 hp) + Att Bilderboksberätta 1 HT 22 (30 hp)
2020/2021 Research Lab Craft (Kina slott), Konstfack (60 hp)
2009        Bilderboken, GDI, Konstfack (3 hp)
1996-99  PhD Fine Art & Philosophy: Intimations of Intimacy; Phenomenological Encounters Between Contemporary Art & Philosophy, Stoke-on-Trent, Staffordshire University
1994-95  MA Fine Art, Staffordshire University
1992-94  Konstvetenskap, Stockholms universitet (60 hp)
1988-91  Grafikskolan i Stockholm
1987-88  Nyckelviksskolan, textil, Stockholm
1986-87  Grundläggande konstnärlig utbildning, Virginska skolan, Örebro
1985-86  Örebro Konstforum (föregångare till Örebro Konstskola)

Annan utbildning (urval)

2023-2024 Nordens Folkhögskola, Biskops-Arnö, Nordens Författarskola (distans, Essä och kritik)
2020-2022 Olika kurser inom medicinsk Qigong 
2019-2023 Manuskurser för Monika Fagerholm
2017-18  Praktisk filosofi, Stockholms universitet (24 hp)
2013-14  Det existentiella samtalet, Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola (30 hp)
2010   Konstpedagogik, Konstfack (med Elisabeth Skoglund) (15 hp)
2007-09  Nordens Folkhögskola, Biskops-Arnö, Nordens Författarskola (Prosa & poesi)
2008- Pågående Teets Väg (Japansk teceremonikonst) studier för olika lärare 
2005-07  Japanska, Stockholms universitet (60 hp)
2002 Postgrad Teaching Qualification, Higher and Professional Education, Staffordshire University

Utställningar, texter, föredrag, konferenser, artist-in-residence

2025 Grafiska Sällskapet Stockholm (solo, kommande)

2024
Grafiktriennalen (grupputställning, kommande), Uppsala konstmuseum

2023
Xylon – svenska sektionen (grupputställning), Nordingrås Konstby Galleri (se text och bild i Volym)

2022
Två japanska teceremonier vid Verkstad konsthall i min installation ”Molnsinne”
Text: Luftslott – ett filosofiskt samtal med bildskapande, i tidskriften Texter om filosofisk praxis #1, Svenska sällskapet för filosofisk praxis
Medlemsutställning, Glädjen, Grafiska Sällskapet

2021
Molnsinne, experimentell butik på Verkstad konsthall, Norrköping (koncept, konstruktion)
Going elsewhere: Material Interpretations of the Chinese Pavilion, Kina slott (Drottningholm), Research Lab Craft, Konstfack
Videopresentation av publikationen, Ömtåliga konstruktioner, tio häften, på #BABE2021, Bristol Artist’s Book Event at Arnolfini Gallery, online
Text: An Oblique Angle, i publikationen, Shapes of Sounds, Kungl. Konsthögskolan

2020
Här vill jag vara (hälsning till Signe Kullzens Pappershandel och Kalmar Skeppshandel), Målning av stort skyltfönster, Kaggensgatan, Kalmar (uppdrag Kalmar City/Kalmar kommun)
Isolering I Kommunikation, 2-14 juni, Färgfabriken, Stockholm, curatorgrupp Muskot (läs Omkonst)
OpenWindow 9-10 maj, installation i två lägenhetsfönster (#openwindowhjorten)
Ömtåliga konstruktioner, tio häften – boksläpp på Konst-ig Konstbokhandel, Stockholm, 11 mars

2019
Ömtåliga konstruktioner, tio häften, publikation (färdigställd 20191231)
20 Coastal Stations, grupputställning, Grafiska Sällskapet, Stockholm
Xylon, grupputställning, Jakobsbergs konsthall
Observations of Lightness, text i Culture and Dialogue, volume 7

2018
Bristningar, katalogtext till Föreningen för Grafisk Konst

2017
Upplaga 30, träsnitt, Tid, Karolinska Institutets Nobelkommitté/Nobelkommittén för fysiologi eller medicin, ges till prisvinnare i medicin
Xylon, Galleri Kretsen, Södertälje
Skogsnära och Bortom…, Lagårn i Ullsta, Stjärnhov, tillsammans med Sonja Strömkvist och Mats Andersson
20 Coastal Stations, grupputställning, Bodø konstförening, Norge
Skogsnära, Kungsörs Konstförening, tillsammans med Sonja Strömkvist och Mats Andersson
Fjärilstid – katalogtext om konstnär Chun Lee Wang Gurt till Föreningen för Grafisk Konst

2016
20 Coastal Stations, grupputställning, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Førde, Norge
Skogsnära, Konstmagasinet, Katrineholm, tillsammans med Sonja Strömkvist och Mats Andersson

2015
Installation: Körsbärsblomssanatoriet, OpenART 2015, Örebro
Föredrag: Körsbärsblomman i ord, te och bild, Etnografiska museet
Eftertryck: Print Acts – koordinator för Grafiska Sällskapet på Supermarket Art Fair 2015 och eget performance: Körsbärsblomssanatoriet, Stockholm
Föredrag: Rummens intimitet – traditionella japanska träsnitt, 2015 årsmöte, Föreningen för grafisk konst
Presentation vid Letterpress – seminarium, maj, Grafikverstaden, Godsmagasinet, Uttersberg
Upplaga: Harvesting the Dawn, International Print Exchange: Passing from Here to There, Colorado, US
18 dagars resande mokuhanga artist-in-residence 20 Coastal Stations i Norge

2014
Utställning: Getfotsfondens jubileumsutställning, Grafiska Sällskapet
Utställning: CFF Salong 2014, Centrum för fotografi, Stockholm
Utställning: 20 Coastal Stations, Project presentation at Chiyoda Art Space, part of The International Mokuhanga Conference 2014, Tokyo
Text: Close to Magic: 20 Coastal Stations and Mokuhanga
Text: om Marja-leena Sillanpää, Föreningen för grafisk konst (katalog i 2015 års portfölj)
Slussen – en hjärtefråga, 5 olika affischer till Kulturtavlorna, Stockholms Stad och utställning på Grafiska Sällskapet
Text: 10 personliga ingångar: konstnärlig forskning, gestaltning och artist’s books, Grafiknytt
Föredrag: Shiki – en poetisk förflyttning mellan årstiderna, Etnografiska museet

2012
Utställning: Beyond Japan: International Takes on Moku Hanga, group show, Beth Cullom Gallery, US
Upplaga: Listening to the shipping forecast, träsnitt, 20 artist portfolio, US

2011
Separatutställning: Hashigakari, Grafiska Sällskapet (foto, skulptur, grafik)
Föredrag: Att skära flyktighet, Etnografiska museet
Text: Interpretive Flow: A 1930’s Trans-cultural Architectural Nexus, kapitel i Architecture in the Space of Flows, editors: A. Ballantyne och Chris L. Smith, Routledge
Utställning: Play, tillsammans Elisabeth Ödmann, Fullersta Bio Konsthall, Huddinge
Föredrag: The Intimacy of Space in Traditional Japanese Woodblock Prints and Contemporary Art, vid konferens 1st International Mokuhanga Conference, Awaji och Kyoto, Japan

2010
Föredrag: Att skära flyktighet, Kungl. Konsthögskolan, Stockholm
Föredrag: Translations into Intimacy: The Play Between Distance and Proximity in Photography,Text and Book Works, på konferens Writings of Intimacy in the Twentieth and Twenty-first centuries, Loughborough University, UK

2009
Katalogtext: Anders Romare – Drömfärder
Photographic essay plus short text, Blossom keepers, Shukkei-en, Hiroshima, i Tormey, Jane & Whiteley, Gillian, Telling Stories, Loughborough University/Cambridge Scholars Publishing
Text: ”Mokuhanga”, ”Utagawa Kuniyoshi”, 2 artiklar i Grafiknytt, nummer 1
Text: ”Mokuhanga”, Norske Grafikere, Rapport #3

2008
Artist-in-residence, Nagasawa Art Park, Japanese Woodblock Printmaking Programme, Awaji-City, Japan, (8 veckor)
Följeficka (bild och text) Glänta Journal, sep
Net, Leeds Night-Light 1 min Super 8 film (del av 60 x 1 minut projicerade filmer i Leeds)
Föredrag: Capellagården, Öland, Sweden, (artist talk at arts and crafts college)

2007
Odoo/Current Mongolian National Art Gallery, Ulaanbaatar, Mongolia (photographs)
Sea-Fiction (super 8 film), online journal Seconds/, https://www.slashseconds.org
Katalogtext: David Johnson: Specters of Vulnerability, London: Persistent Objects Ltd.
Review of David Johnson: Returning Light (retrospective), at Dean Clough, Halifax. Commissioned by Axis web.
A Trans-cultural Architectural Nexus, ”Architecture in the Space of Flows” Conference, Culture Lab, Newcastle University (bild och text)
Sea-Fiction (II) (35 mm slide show), konferens ”Telling Stories: Theories and Criticism”, Loughborough University
Grafiktriennalen, Stockholm

2006
Sydosten, Kalmar Konstmuseum
8+1, Grafik och Skulptur, Krapperups Konsthall

2005-07
Svensk Grafik 1980-2005, Grafikens Hus, Mariefred (touring to Moldavia, Kaliningrad, Minsk, Vitebsk)
Echoes of Evocations: Sites in Transformation i The Journal of Visual Art Practice, nr. 4.2+3, p. 125-133 (image/text)

2004
Guest on Fiber Art’s home page Drivande ting-ankare i tiden, pinhole photographs and text
Here are my instructions by Redell Olsen and Susan Johanknecht, London: Gefn Press (publication, photographs)
[Shift] The Merrion Superstore, Leeds (site-specific show) 
Swedish Graphic Art, From Tradition to the Future, International Centre of Graphic Arts, Ljubljana (paper mobile)
Photo-poetic Practice and Spaces of Cultural Memory, ”The Politics of Cultural Memory Conference”, Manchester Metropolitan University, (talk image/text)
Site and Photo-poetic practice, ”Site-sight Source-resource symposium”, University of Exeter, (talk image/text)
University of Central England, Birmingham (about PhD Fine Art/Philosophy research)

2003
Engelska Parken Örebro Konsthall (solo exhibition)
Grafiktriennalen Stockholm
Moviken Art i Movikens masugn (site-specific show)
Tender dew sugary activity i “Writing on the Wall”, Poetry Society Café, London (wall collage)
Co-author: Ta(l)king Pictures, Thinking through Photographs, Teaching Pack key stage 2-3, Publisher: Birmingham: Imaginative Minds Ltd, ISBN: 1-904806-00-7

2002
Site and Intimacy University of Roehampton, London, (talk image/text)

2001
Singularity Mac, Birmingham (show, photographs)
Verbal inter Visual Central St. Martins College, London (show, paper mobile)
Site and Intimacy Centre for Research in Poetics, Birkbeck College, London, (talk image/text)
Echoes of Evocations: Sites in Transformation, ”III Scottish Theoros Conference On-site/insight”, Duncan of Jordanstone College of Art & Design, Dundee, (talk 35 mm slides/text)
Site and Intimacy University of Roehampton, London, UK

2000
Cool Green Museum of Contemporary Art, Washington D.C.
Intimate Worlds, ”Between Nature; Explorations of Ecology and Performance Conference”, Lancaster University, (talk 35 mm slides/text)
Materialisations The Light House Gallery, Wolverhampton (show collaboration with art historian Marsha Meskimmon and the artist Esther Sayers
Catalogue text: Proximity by Stephen Boyd at Kelvingrove Museum, Glasgow
Shifting Horizons, Womens’ Landscape Photography Now I.B Tauris, England, (publication)
Portfolio Magazine, December issue (photographs)
Shifting Horizons, Womens’ Landscape Photography Now Mac, Birmingham (show, photographs)
*foder, lager, hinna, slöja, flor… Nordens Ljus Konstförening, Stockholm (photographs)

1999
Harbour The Potteries Museum & Art Gallery, photography and two site-specific installations, Stoke-on-Trent (solo exhibition)

1998
Touching Matter Swiss Cottage Central Library, London (show, objects)
Inside-Outside Konstforum, Norrköping (show, photography, objects)
Materialisations Real Gallery, New York City (see also 2000) (show, photography, objects)
Between theory and practice: the unsettling of identity through the poetic, ”AAH Annual Conference”, University of Exeter, UK
Somebody else’s jumper… ”The Hayward Forum; The Clothed Body”, Hayward Gallery, London, UK

1997
22nd International Biennale of Graphic Art Ljubljana
Highly Unlikely The Ancient High House, Stafford (site-specific show)
Sheltering Solitude; a response to philosopher John Sallis, Staffordshire University, UK

1996
Warming up Arcus 1 Nürnberg (objects, site-specific show)
Åtta händelser Kalmar Nattmuseum (with John Lambert, objects, site-specific show)
Grafiska Sällskapet, Stockholm (solo exhibition)

1995
Galleri H, Stockholm (solo exhibition)

1994
Two print editions to Apoteksbolaget

1991
Grafikskolan i Stockholm, Galleri H, Stockholm (avgångsutställning)

Stipendier mm:

2021       Estrid-Ericsons stiftelse
2020       Kulturrådet, Litteratur- och distributionsstöd, kategori bildverk för Ömtåliga konstruktioner,
tio häften
2016       Stiftelsen Längmanska kulturfonden (tryckstöd beviljat 2016, publikation 2019)
2008       Helge Ax:son Johnsons Stiftelse (för 8 veckors träsnittskurs/residence, Japan)
2008       Ivan och Anders Tengboms Nämnd (till bildavgifter, kapitel om arkitektur, se 2011)
2005       Leeds Metropolitan University, UK, Research Grant (14 dagars resa till Japan)
2004       Arts Council England Yorkshire, UK, Research and Development Grant (fotografi)
2001       Arts Council England, West Midlands Art, Research and Development Grant
1994       Getfotsstipendiet (grafik)

Konstverk inköpta eller samlade av (urval):

Norrköpings Konstmuseum, Västerås Konstmuseum, Nationalmuseum, Örebro Läns Landsting, Kalmar Konstförening, Sörmlands Museum, Falkenbergs Kommun, Statens Konstråd, Stadsmuseet, WSP Konsulter, Danske Bank Konstförening, Department of Health vid Staffordshire University, Winchester Art Library, Special Collections at the University of Colorado-Boulder, USA

Medlemsskap:

2017-        Medlem i Xylon, svenska sektionen, https://www.facebook.com/xylonsverige
2013-18 Styrelseledamot: Föreningen för grafisk konst, https://ffgrafiskkonst.se
2011-        Medlem i Centrum för fotografi, www.centrumforfotografi.com
2010-        Sekreterare 9 år, Vice ordförande sedan 2019, Japanska Thesällskapet, ingår i Urasenkeskolan, Kyoto/Japan,  https://infojapanskathesallskapet.blogspot.se
1993-        Medlem i Grafiska Sällskapet, www.grafiskasallskapet.se

Anställningar och uppdrag (urval)

2010-    Pågående: forskningshandläggare, Kungl. Konsthögskolan (100% från maj 2011)

2023 2-dagar introduktionskurs i japanskt träsnitt, Konstnärernas Kollektivverkstad i Farsta, Stockholm
2023 Tsukimi, privat teceremoni för att fira fullmånen, Stockholm
2020     Demonstration av japansk teceremoni vid Kvinnocenter i Tensta-Hjulsta
2019     3-dagar introduktionskurs i japanskt träsnitt, Folkuniversitetets lokaler, Umeå
2018     3-dagar introduktionskurs i japanskt träsnitt, Etnografiska museet, Stockholm
2018-2023 Filosofikafeer i samarbete med ABF Stockholm, Svenska sällskapet för filosofisk praxis och Aspuddens bibliotek (2020-2023 online via Zoom)
2017     3-dagar introduktionskurs i japanskt träsnitt, Nordingrå, Myller Kultur & Händelser
2014     Grafikworkshop för konstpedagoger vid Waldemarsudde
2014     Grafiska Sällskapets programgrupp (ideellt arbete) för medlemskvällar: Eftertryck: Film, Eftertryck: Mikroföreläsningar, Eftertryck: Samlingar
2013     Artist’s books, 7.5 hp masterkurs vid Konstfack, undervisade med Lina Nordenström
2008-13 Bussförare, Flygbussarna AB, deltid
2012      Artist’s books, seminarium, Kulturvetarlinjen, Stockholms universitet
2012      Artist’s books, workshop, undervisade tillsammans med Lina Nordenström, MM & Lava K
2012      Opponent, 50% doktorandseminarium, Katji Lindberg, Universitet i Nordland, Bodø, Norge
2011      Artist’s books, 7.5 hp masterkurs vid Konstfack, undervisade med Lina Nordenström
2010      Jurymedlem för Getfotsfondens grafikstipendium
2010      Intern examinator för två disputationer, Leeds Metropolitan University
2001-maj 2010 50% Associate Senior Lecturer vid The Leeds School of Contemporary Art & Graphic Design, Leeds Metropolitan University. Undervisade på kurserna BA (Hons) Contemporary Art Practices (tidigare Art & Design) och MA in Contemporary Fine Art Practice samt Postgraduate Research Supervision (till 2013) samt 2008 sep-maj 2010, 0.3 Research Awards Coordinator.  Handledde fyra doktorander fram till godkänd disputation. Lämnade lektorsanställningen pga ny tjänst vid KKH i Stockholm.
2007    External Examiner for a MPhil project, Swansea Institute, University of Wales
2004-05 3 days Visiting Lecturer, Camberwell College, MA Book Arts, University of the Arts, London
2000-01   Ta(l)king Pictures, a collaboration between IRIS and Sapere (a children, philosophy, photography project where I wrote and delivered most of the practical workshops)
2000   Visiting Artist, Örebro Konstskola, project Intimacy and Space
1997    Printmaking Assistant Staffordshire University (supply)
1996   Visiting Artist, Grafikskolan in Stockholm with John Lambert
1992   Visiting Artist, Gävle Folkhögskola, Sweden, Printmaking

Övrigt: Jag arbetar sedan flera år ibland i tehuset Zui-Ki-Tei vid Etnografiska museet, tillsammans med kollegor från Japanska Thesällskapet, samt bidrar till koordineringen av föreningens publika föredragsprogram vid samma museum.

Artiklar mm
2006                Review, Helsingborgs Dagblad 9 August, Sweden
2003                Review, Nerikes Allehanda 29 March, Sweden
2003                Review, Arbetarebladet, 13 July, Sweden
2000                When Theory and Practice agree to differ interview with Materialsations Make, Mar-May, 
1999                Palpable Signs, Contemporary Women Photographers in dialogue with the Body, Barry Taylor, Nexus series, Volume 6, London: Scarlet Press, p. 15-20
1998                In mind and body by Marsha Meskimmon, Make s. 3, 5, 7, 8
1996                Review, Barometern August, Sweden